…::Hadapi dengan senyuman::…

Hari ni jiwa ku resah…
Ada sesuatu yang buat diriku kecewa sangat…
Ada perkara yang buatkan ku tercampak jauh sangat…
Rasa macam dilempar jauh…
Bukanlah ku mengharap…
hati ini mungkin tak kena pada keadaan dan ego yang tak menghargai apa yang sudah ada mula menapak dalam…
moga aku masih tak letih berusaha,  masih kuat dan gigih, masih cuba dan cuba…
bila kubertanya pada sahabat…
“Kita kecewa kerana kerana apa yg kita harapkan tidak terjadi spt yg kita kehendaki.
Kita berkehendak, Allah juga berkehendak.
Tetapi kehendak Allah lebih tepat dan baik.
Apabila Allah berkehendak lain, adakah kita perlu kecewa?
Kecewa pada kehendak yg lebih tepat dan baik? Hanya orang pendek akal yg kecewa.
Tetapi tidaklah kita berkata ia semudah itu bagi menerima.
Ia dapat dimulakan dengan sabar dan insyaAllah  sabar akan membantu kita menerima dan memahami kehendak Allah utk diri kita”
bila dengar lagu dewa…
huh… ade la jugak insafnya…
iya… ia sangat2 membantu,… tapii…..😦
rasa kecewa pada ketika ini, ku harapkan cepat cepatlah pergi…
Pada mata yang memandang, diriku nampak ceria…
langkahku nampak sentiasa bersemangat…
disebalik semua…
aku sedang runtuh jatuh…
saat ini sangat2 memerlukan ibu…
ibu…..!!!
anakmu sedih…😦
Ya Allah.. apa yang ku rasa sekarang tak perlulah ditambah lagi dengan perkara perkara lain…
kuatkan lah Ya Allah…
Ya Allah, hilangkanlah resah hati ini, tetapkanlah hatiku hanya untukmu Ya Allah…
jauhkanlah segala resah dan payah dari hati ini..Kuatkanlah semangatku untuk mengharungi segala- galanya…
-razif mohamed-
PA UIA,Negeri Sembilan
14/9/2011-11:45)

About razifbinmohamed

" Saya adalah pengembara yg mencari kebenaran. Saya adalah manusia yg mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yg impikan sebuah negara yg dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bwh naungan Islam yg murni." " Saya hanyalah ibarat seorang yg memahami rahsia hidupnya. Sembahyangku, ibadatku,hidupku dan matiku hanya utk ALLAH tuhan sekalian alam, tiada yg mempersekutui NYA. Inilah yg diperintahkan kpd saya dan saya salah seorang yg menyerahkan diri."
This entry was posted in ~coretan bicara~. Bookmark the permalink.

3 Responses to …::Hadapi dengan senyuman::…

  1. *bintang daie* says:

    tidakkah sahabat fikir bhawa kekecewaan yg sahabat alami ini adalah suatu kifarah dr Allah… n mungkin ia adalah peringatan dr Allah spaya sahabat bermuhasabah diri blik.. mungkin kata2 ini sesuai dgn sahabat..
    Buatmu yg merindui hidayahNya..
    Puas sudah ku mencari kebahagian dsisi teman2ku, ku dpt hanya kelalaian..
    ku mencari lg dihati sorg kekasih, ku dpt hnya kekecewaan& ku terus mencari dalam
    meniti hari penuh kekosongan…
    oh…dmna lg harus ku mencari..membawa sekeping hati yg srat kerinduan,rindu yg tiada haluan..
    aku keliru sendiri,apa yg ku cari..
    apa yg ku perlukan untuk kehidupan d dunia sementara ini ….
    aku masih tidak bisa mengerti.. yg pasti kekosongan hati ini minta diisi..
    sejenak ku tersedar … aku mencari cinta agung buat jiwaku yg merindukan hakikat kebenaran..
    cahaya iman yg menbelah kegelapan melimpah cemerlang mengisi kekosongan…
    kini.. ku sedar..destinasiku pencarianku di sini..
    ku mencari Tuhanku… mengharapkan sebuah keredhaanMu.. menagih sebuah ketenangan & kebhagiaan serta sinar chaya iman..
    terima kasih ya Allah yg tlh menjadikan aku drpd tiada kepda ada& drpd ada kepada tiada..
    yakni drpd tiada didunia ini.. dan kpd ada dgn menjadikan aku melalui kandungan ibuku&
    kini…aku telah dilahirkan di bumi ini dan kelak akhirnya aku akn kmbli kpdMU krn maut akn menjemputku… utuk dibawa ke muka pe’adilan atas silap perilaku sewaktu aku d dunia yg penuh tipu dya ini..
    ya Allah kuatkanlah imanku untuk melalui jalan tarbiyahMu…
    mudahan dgn rahmatMU driku tercatat antara hmba2Mu yg soleh yg sentiasa mendekatkan diri kepada MU…

  2. Damai says:

    isbir ya akhi.
    Berpegang lah pada ayat ALLAH, tidak Dia bebankan seseorang itu kecuali apa mampunya.
    UIA, negeri sembilan?
    – ukhtuka fil Islam wa fil TAWE 2011

  3. me says:

    be strong friend. all the best!🙂

Leave a Reply

