..:: kisah hari Jumaat ::..

Salam’alaik….

Alhamdulillah.. segala puji bagi Allah yg masih mengizinkan kita utk berada d muka bumi milikNya… & nikmat iman & islam yang masih kita rasai… AllahuAllah…!!

selawat & salam atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W… moga kerinduan kita semakin tinggi ke atas Baginda…. insyaAllah

buat sahabat sahabiah… terima kasih kerana sudi membaca coretan bicara dari diri yg mencari erti kehidupan…

AllahuAllah… Hari jumaat telah tiba….!! yeah… ^_^”

kali ini post dalam wordpress nie agak berbeza dari biasa….

entah la… semangat hari jumaat… semangat perubahan untuk yg lebih baik.. insyaAllah…

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

kalau nak crita tentang hari jumaat nie pasti masing2 ade pengalaman masing2 yang unik…

masing2 ade perkara yang akan diingatkan bila tiba hari jumaat….

kalau bagi diri saya ade stu kisah yang nak dikongsikan….

bukan saja2 nak kongsi kisah…

moga2 kita semua dapat ambik iktibar akan kisah yang tak seberapa nie….

insyaAllah…

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Bismillah….

diceritakan pada saya oleh seorang budak yang lepas nie kata ganti nama buat budak nie adalah “adek:… adek nie baru je darjah 3 @ 4 macam tu la mase tu… takpasti pulak… ^_^”

adek nie seorang yang baru nak kenal islam secara pemahaman & pengamalan.. keluarga memang dah lame da islam… cuma pengamalan & pemahaman keluarganya tentang islam mungkin sedikit cetek….

sedikit pemahaman tu bukan penghalang untuk adek usaha untuk tahu & beramal pada islam yang diketahuinya….

diceritakan pada saya… suatu hari adek nie tanye pade ustazah di sekolah nye… sekolah rendah bantuan cina…

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

adek : “ustazah… kenape org pergi masjid ramai2 hari jumaat ye… hari lain tak pulak…?”

ustazah : “sebab kita org islam kene solat jumaat…. kalau org laki2 wajib solat jumaat nie… sepatutnya semua waktu solat kene pergi masjid mcm solat jumaat… baru seronok…!! adek kene la selalu g masjid setiap waktu”

adek : “owh… solat jumaat je wajib…? solat lain… bukan wajib gak ke ustazah… kan ustazah ade kate 5 wajib…? bukan tak nak g masjid ustazah… jauh sangat… g solat surau tu adek tak miss lagi… ade makan2 ckit lepas solat… heee…”

Ustazah : “a’ah… wajib gak… solat jumaat nie kira wajib untuk satu minggu sekali… ganti solat zohor… kan ustazah ade kate kan… solat zohor tu wajib… solat jumaat nie ganti la solat zohor tu… sebab tu la wajib… solat jumaat ade org cakap dulu kat depan… org panggil tu dipanggil khatib & memberi khutbah jumaat… atau mcm nasihat & peringatan buat semua…. ok tak…?”

adek : “khutbah…. ok2… sebenarnye bukan tu soalan nye ustazah…. soalan nye gini… ade kawan sye kate solat jumaat nie kalau tak buat 3 kali kita keluar islam… betul ke ustazah…?”

ustazah : “hurmmm…. ustazah tak pasti la pulak pasal nie… kamu tanye ustaz yang imam kat surau tu ye… sape yang tanye tu,…?

adek : “kawan…. Ustazah… ade lagi nie… ade kawan kate solat jumaat nie kite boleh miss 3 kali… xde hal…. tapi kene solat zohor la… jangan lebih 3 kali je…. kalau lebih keluar islam…. jadi kafir ustazah… kafir tuu…. betul ke ustazah…?”

ustazah : “hurmmm kawan adek yg mane satu nie…? ha… soal keluar islam ke tak nie ustazah kene rujuk dulu…. adek jangan ikut sangat kate kawan ye… kene banyak bertanya pada yang arif… yang lebih tau… tanye ustazah ke,,, kalau ustazah tak dapat jawab nanti ustazah tanye kawan ustazah… kalau tak pun tanye kat pak imam kat surau tu… insyaAllah ade jawapan nye…”

adek : “ok ustazah,,,, biar cepat ye ustazah… nanti sye nak g tau kawan tu jwapan… boleh kongsi ckit… mane tau die tak tau… tak la kawan sye tu asik kate org yang tak solat jumaat lebih dari 3 kali nie keluar islam…”

Ustazah : “insyaALlah ustazah usahakan…”

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

kisah tu diceritakan pd sya sendiri sebab adik tu nak jawapan pd soalan yang sama dia ajukan pada ustzah di sekolah nya…. huh…. payah kot nak bagi penjelasan kat budak kecik… maklumla…. sye nie pun bukan nye tau sangat…. term2 dalam bahasa arab tu dah satu hal…. budak kecik tanye pulak pasal hukum…. huh… rase nak luluh hati menjawab persoalan budak tu… last2 bawak je adik tu jumpa pak imam kat surau… panjang lebar pak imam menjawab… bukan pada budak tu…. kepada sye yang dijelaskannye… kire adik tu dengan sye same je tak tau… adik tu… ngaga je… tak paham sangat kot…. kesihan…. apakan daya… moga2 dikurniakan pemahaman buatnya…

iktibar yang boleh ambil dari kisah tu….

1.kite kene persiapkan diri kita dengan kefahaman tentang islam… paling tidak pun yang asas tentang islam tu kene utuh. nanti kene tanye boleh la menjawab dengan ilmu.

2.kite kene tahu bagaimana menjelaskan tentang perkaitan agama & hukum…. kalau tak tau cakap je tak tau… jangan nak memandai…. kang sesat & menyesatkan… lagi masalah

3.belajar cara menjelaskan sesuatu perkara pada semua peringkat umur… cara nak g tau budak kecik tak same dengan cara nak g tau dengan org tua…. gitu gak dengan remaja & dewasa…

4.kene sentiasa merujuk pd org yang lebih arif tentang sesuatu perkara… takut yang difahami & diamalkan tu salah… lantas amalan tu jadi sia2…

5.jangan cepat menghukum…. “enko dah keluar islam/munafik/kafir”…. huh… first time dengar tu dari seorang budak…. ingat orang tua2 je suka nak kate org lain keluar islam…. skarang nie budak kecik pun dah pandai…. masalah2…. kene cari punca perkara nie dan selesaikan…. kalau tak… habis la semua org islam lepas nie “keluar islam”

6.untuk budak2….. banyak2 la bertanya ye,… cari guru @ cikgu yang betul2 tahu…. kalau ustaz/ustazah tak tau… tanye pada banyak orang…. dalam soal nak cari ilmu nie jangan malu bertanya sesuatu yang kita tak tau….

7.pada kalian yang membaca nie… kalau ade silap pada iktibar tu maafkanlah ye sye yang lemah & doif nie…. mungkin tu je iktibar yang sye boleh nampak…. kalau ade iktibar2 lain yang kalian nampak…. bolahlah hulur2 kan…. insyaAllah… moga membantu untuk memperbaiki diri ini….

8.islam datang dan merubah kejahilan & bukan menghukum kejahilan tersebut…

asif ala kulli hal

Razif Mohamed

CFS IIUM Nilai (29/4/2011)

wallahu’alam

About razifbinmohamed

" Saya adalah pengembara yg mencari kebenaran. Saya adalah manusia yg mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yg impikan sebuah negara yg dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bwh naungan Islam yg murni." " Saya hanyalah ibarat seorang yg memahami rahsia hidupnya. Sembahyangku, ibadatku,hidupku dan matiku hanya utk ALLAH tuhan sekalian alam, tiada yg mempersekutui NYA. Inilah yg diperintahkan kpd saya dan saya salah seorang yg menyerahkan diri."
This entry was posted in ~coretan bicara~. Bookmark the permalink.

3 Responses to ..:: kisah hari Jumaat ::..

  1. syafiq says:

    satu perkara yang baik pada ustazah tu adalah dia mengakui bahawa dia tak tahu.

    sebab imam malik juga pernah ditanya oleh orang dari iraq (kalau tak salah) yang membawa beberapa soalan dan hanya sesetengah sahaja dijawab.
    yang lain dia kata tak tahu.
    bahkan dia suruh orang iraq tu bagitahu orang dia selepas dia sampai ke iraq nanti bahawa imam malik tak pandai pun sebab tak jawab semua soalan dia. (lebih kurang gitu la citenye)

  2. NURNAazrin says:

    betul tu akh syafiq

  3. Assalam.menarik cerita ini,saya pohon share..harap diizinkan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s