~disoal & menjawab~

Disoal:-
bleh tnye Tok satu soaln x????
ape y kter buat ni kann,,,adakah dkira sbg satu dosa???
i mean,, perhubungn o perinteraksian mlalui medium fb ni…
mcm y kter tahu kan,,,perinteraksian seorg prepuan n llki secara langsung boleh mnimbulkn fitnah kan,,,????
case kter ni bbeza ker Tok????
klo kter niat untk mnimba ilmu ,,,,
xper kot kan?????
(@_@)
Tanyer jer……
Coz smpai skrg persoaln prhbngn llki n permpuan ni kann,,still mmblenggu Kami….
sometimes,,, bile dtanya kawan2,,,
jenoh nak menjawab….
uhuhuhuh~~~~~~
???????????????????
Menjawab:-
~lame gak menunggu supaya soalan nie diajukan… akhirnya ditanya juga…. tahniah…!!! tahniah Opah…!!!

yang batil tetap batil…
mcm mane pun alasan kita bagi ia tetap batil…

alhamdulillah Opah dikurniakan kekuatan untuk bertanya….
bukan mudah gak nak menjawab tau…
Saya hormati Opah kerana bertanya…
kerana tu la yang sebaiknya…

sebelum tu… mohon maaf kalau selama nie saya tukar kata ganti nama diri anti kpd Opah… <—-(dilakukan atas beberapa sebab yang agak munasabah…)
kalau Opah tanya ttg apa yg kita buat nie dosa ke tak…? wallahu’alam…

dosa pahala Allah yang tentukan…
tp, Allah dah bagi amaran jelas ttg beberapa perkara…
terutamanya ttg hubungan antara lelaki & perempuan…

dalam perhubungan…<—(memang bahaya jika disalah tafsir dan disalah ertikan)

bergantung pd bagaimana niat dan tujuan kita…
sejujurnya, apa yang dikongsikan kat Opah selama nie juga dikongsi brsama sahabat2 dan teman2 seperjuangan lain… <—(disini tak bermaksud membenarkan berlakunya perhubungan persahabatan yang erat atas dasar perjuangan)
harap jelas ttg perjuangan itu…)

kita punyai cara dan kaedah yang berbeza untuk melaksanakannya… ini(facebook & internet) hanya secebis dari usahanya… malah hanya wasilah untuk mendapatkan maklumat bukan ilmu… krna ilmu itu datangnya sesudah kita faham akan sesuatu maklumat…. bi iznillah…

kalau tak silap selama nie kebanyakkan nya yang disampaikan kat Opah adalah maklumat yang saya turut peroleh dari sahabat2 & teman2 internet…
adapun beberapa maklumat diperoleh dari pembacaan….

saya nasihatkan diri khususnya… kalau ade rasa dosa @ iman memberontak ats sesuatu tindakan yang kita ragu-ragu akan kebaikannya… berubah lah… baik tinggalkan…. tinggalkan…
mcm nie… mgkin hati @ iman Opah merasakan ada sesuatu yang tak kena…. Alhamdulillah…!! Opah Allah sayang… sebab Hati tu Allah punya…

kita kena sentiasa waspada… terutama kalian(kaum Hawa)…
Opah kena sentiasa hati2… jaga hubungan dengan setiap org…
setiap yang bukan muhrim… terutama dengan saya… hehehe…!
berhati2 tu jangan sampai berburuk sangka ya… kena faham betul2 konsep ok…

wallahu’alam

About razifbinmohamed

" Saya adalah pengembara yg mencari kebenaran. Saya adalah manusia yg mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yg impikan sebuah negara yg dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bwh naungan Islam yg murni." " Saya hanyalah ibarat seorang yg memahami rahsia hidupnya. Sembahyangku, ibadatku,hidupku dan matiku hanya utk ALLAH tuhan sekalian alam, tiada yg mempersekutui NYA. Inilah yg diperintahkan kpd saya dan saya salah seorang yg menyerahkan diri."
This entry was posted in ~soal jawab~. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s